Marocko - Agadir

Jag och F pratade om att ta en sista minuten resa utomlands och gick då in på reseguiden och hittade sista minuten resor till Marocko - Agadir. Och resemålet Marocko-Agadir hade lockat F sedan tidigare..
Och staden Agadir är den morderna staden i Marocko.
Så jag kollade med min bemanning om det var lugnt för mig att åka mellan den 7.e-14.e januari och det var det..
Och min medryttare Bella skulle ta hand om Emmy så det var bara att boka och åka iväg.

Natten till den 7.e januari bar det av mot Arlanda, det tog fyra timmar att åka dit på grund av dåligt väglag och snöoväder..
Vi kunde checka in direkt när vi kom fram och då blev det givetvis att sätta sig i baren och börja semestern med en öl.
Flygresan tog ca fem timmar och väl framme vid Agadirs flygplats så var det bara att gå direkt till Apollos buss som skulle ta oss till Hotellet.
Bussresan till hotellet vid namn Golden Beach tog bara ca 30 minuter..

Här nedan kan ni se ett par bilder.

Ett par bilder från hotellrummet.

Detta är utsikten från Balkongen och en bild på solnedgången.

När vi kom fram var vi ganska trötta efter bilresan och flyget så vi åt kvällsmaten på hotellets restaurang och somnade rätt tidigt.

När vi vaknade på fredagsmorgonen var vi utvilade och som en sade på flyget: Glöm inte att börja morgonen med en wiskey för magen.

Och fredagen ägnade vi åt att åka till en supermarket (Marjane) för att köpa vatten och lite öl.
Det man ska tänka på är att man är i ett muslimskt land så man kan bara köpa alkohol i vissa butiker och
det kostade ungifär som hemma.
En inhämsk öl som heter Flag kostade ca 10 kr/st, därimot var märken som Heineken mycket dyrare.
Och eftersom man inte får ta med sig deras valuta in eller ut ur landet så fungerade det utmärkt att ta ut pengar med sitt visa/mastercard.

Smidigaste sättet att ta sig fram i Agadir förutom att promenera är med Taxi men tänk på att åka i dom oranga bilarna ( se bild under ). Dom är billigast att åka med om man ska åka inom agadir.
Men gör upp priset med taxichauffören innan ni hoppar in i bilen så ni inte blir blåsta.
Det kostar mellan 10-20 dirham ( ca 8-16 kr beroende på kurs ) att åka taxi dagtid.
De har dyrare taxa kvällstid då kostar det mellan 30-50 (25-45 kr beroende på kurs) dirham.

Dagarna såg ut nästan som alla andra dagar, vi gick runt mycket i Agadir både i stan och på bakgator.
Folket som vi träffade var väldigt trevliga men som F sa så vill dom ju bara blåsa oss men vi lyckades även blåsa dom när det gällde att pruta..
F fick sköta prutandet, på ett sätt att man märkte att det var ett mansdominerat var när man kom in i en butik så pratade dom alltid med F först och om F sa att han måste kolla med mig först om priset då först pratade dom med mig.. Men man får ta seden dit man kommer fick jag tänka..

På kvällarna gick vi ut och åt på lite olika restauranger i Agadir och de bästa ställen vi åt på var Golden gate, English pub och disco dreams.
Disco dreams hade Restaurang på kvällarna och nattklubb på nätterna.
Och på Disco Dreams tog föreståndaren hand om oss hela kvällen med service och såg till att vi hade det bra.

På bilden ser man grytorna som kallas för Tagine som de lagar nationalrätten i.

Vi var även på en såkallad Hamam där vi blev skrubbade och fick helkroppsmassage och det var så himla skönt.
Vi var som två spagetti efteråt.

Och på Tisdagen åkte vi på en bussresa med Apollo till en stor suk (marknad) i Tarudant som ligger ca 1½ timme från Agadir.
Där shoppade vi en del och bara kollade runt.
När man ska pruta i marocko så pruta så man i princip ger skambud sen pruta dig lite uppåt men minst 50% ska du pruta, så gjorde vi.
Nedan ser ni lite bilder:

Detta är en mur som sträcker sig lång vid Tarudant, och en bild vid ett av torgen.

Denna bild är från torget där vi blev avsläppta och denna bild är i en gränd där det
fanns massor av små butiker..

Och här kommer ett par bilder från vår promenad vid stranden i Agadir.

En bild vid strandpromenaden och en bild på berget där vad vi förstod från dom vi frågade så betyder texten
Gud,Kungen,Folket.

När det gäller shopping så köpte vi hem mycket kryddor och särskilt Saffran som är mycket billigt men man får se till att inte bli blåst för vissa blandar ut saffrran med gurkmeja.
Vi köpte chili, curry, Thé, ginseng rot, saffran.
Vi köpte även lite kläder, en tagine gryta, och en del skönhetsprodukter/tvålar/oljor som dom använde på hamamen som kallas för Argane.
Argane är en 100% naturlig produkt som de använder i marocko.
På grund av ökensolen så använder de inte produkter som är parfym i..

En summering av vår resa är en kanonbra resa!!
Och till sist vill jag önska en av mina jobbarkompisar en trevlig resa som åker till marocko om ett par månader..